کلاس تفسیر

کلاس تفسیر

مدرس طرح:

استاد خاتمی‌ نژاد

نوع دوره:

حضوری / آنلاین

وضعیت دوره:

دوره 71

طرح آیه های فراموش شده چیست؟

آیه های فراموش شده با محوریت تفسیر قرآن، از23 تیر ماه سال 1391 آغاز و به فضل الهی با استقبال علاقه مندان به نکات تفسیری، تاکنون ادامه یافته است.

هدف از برگزاری این طرح چیست؟

هدف و رویکرد این طرح، بیان نکات تفسیری و ارائه راهکار های خودسازی و روشن نمودن مسیر برای شناخت هرچه بیشتر دین، در این شرایط سخت و دشوار هجوم شبهه های آخرالزمانی است.

چرا به یک راهنما در مسیر بندگی نیاز داریم؟

شاید برخی چنین پندارند که در تربیت و خودسازی نیاز به استاد و راهنما ،نیست چرا که راه برای آدمی به کمک نوشته های اخلاقی اندیشیدن در آیات و روایات و سیره معصومين(عليهم السلام) نمایان شده و آموختن
درس خودسازی به سادگی امکان پذیر است. اگر در پیچیدگیهای درونی و دشواریهای تربیتی انسان اندیشه شود و رهزنهای مرئی و نامرئی که در کمین او نشسته اند در نظر آیند بی تردید ضرورت استاد و راهنما در رشد و تربیت دینی احساس می گردد چرا که با تکیه بر عصای عقل ، استعداد و ذکاوت ذاتی نمی توان گلیم انسانی را از آب زندگی بیرون آورد و در هرحال و هوایی راه را یافت و پیمود.
چنگ زدن به دامن نوشته و کاغذ و جایگزینی آن به مقام راهنما نیز کوره راهی است که پیامد آن روشن نیست.

طی کردن هر مسیری به تنهایی شاید سخت و ملال آور باشه ولی در کنار دوستانت که باشی لذت بخش و شیرین میشه با همین نگاه ما سال هاست توی کلاس تفسیر همسفر و همسنگر شدیم تا راحت تر بتونیم در مسیر بندگی حرکت کنیم. همه دوره ها و کلاسها به روز تموم میشن ولی امیدواریم این کلاس هیچ وقت تموم نشه چون میخوایم در کنار هم به قله بندگی نزدیک بشیم. شاید باورتون نشه اما از شروع این دوره ۱3 سال میگذره و ما همچنان پای کار این کلاس با صفا ایستادیم.

ايستگاه های جاری (در حال تدريس)

ايستگاه های گذشته (تدريس شده)

نظرات دوره

نام *
نام خانوادگی *
سن *
جنسیت *
محدوده سنی *
پایه تحصیلی *
رشته تحصیلی
در صورتی که در مقطع متوسطه اول تحصیل می کنید این قسمت را خالی بگذارید. برای مٌحصل های متوسطه دوم اجباری می‌باشد.
مدرک تحصیلی *
مقطع تحصیلی خود را به صورت دیپلم/کاردانی/کارشناسی/کارشناسی ارشد/دکتری بیان نمائید.
شهر محل سکونت *
دیدگاه *
وضعیت
خانم
بورقانی فراهانی
36 ساله
کارشناسی علوم تربیتی( مدیریت برنامه ریزی)
از اراک

با عرض سلام و احترام خدمت همسنگران عزیزو استاد گرامی کلاس تفسیر کلاسی ارزشمند وکاملا نایابی است که من به شخصه توانستم دستاوردهایی دراین کلاس بدست آوردم ازجمله تغییراتی درزندگی داشتم که این را مدیون لطف خدا وبه کلام استاد عزیزمی دانم که درروزهای جمعه که همه ی افراد این روز را برای استراحت می دانند با حضور دراین کلاس واقعا خستگی را از تن درمی آوریم باشنیدن معارف دین ونهج البلاغه که خیلی لذت بخش هستن واینکه فرزندانم با آمدن به مسجد راه دین را ادامه می‌دهند ازخداوند متعال شاکرم ودیگراینکه مطرح کردن گناهان زبان که بنده سعی وتلاش خودرا به خاطره مطالبی که استاد بیان میکنن همیشه دارم یادآوری تکالیف که درکلاس تفسیر باعث شده کمی مراقب نفس خود باشم که هنوز باید باتکرار مکرر این نفس را کنترل کنیم که به نظرم باحضور ویادآوری بیشترممکن می شود . ودیگر اینکه با آمدن به این کلاس حداقل از سردرگمی درمی آییم که بنده این را به پاس زحمات استاد وخانم قاسمی در کلاس تفسیر می دانم. همگی را به خدا می سپارم.

خانم
حیدری
51 ساله
ارشد علوم تربیتی
از اراک

الا بذکرالله تطمئن القلوب آگاه باش که دلها با یاد خدا آرام می گیرد باسلام و احترام یکی از عوامل موثر در داشتن شخصیت مذهبی همانند سازی با الگوهای برتر است در صورت عدم الگو در زندگی، انسان سردرگم و حیران است وبرای رهایی از مشکلات روحی و حتی جسمانی و در جهت رشد معنوی نیاز است که فرد به خداوند یکتا واهل بیت (ع) نزدیک تر شود و آنان را سرلوحه خویش قرار دهد که این امر با مداومت حضور در کلاس آیه های فراموش شده ( تفسیر قرآن، نهج البلاغه، رساله حقوقی امام سجاد علیه السلام) و دیگر مراسمات مجموعه ملی شمس(هیات) امکان پذیر است. کلاس تفسیر قرآن عامل بسیاری از توفیقات و برکات الهی است و کسی که دغدغه حضور و استفاده از این کلاس را داشته باشد ترک آن برایش مشکل است و همچنین حضور مداوم، دستاوردهای بسیار زیادی را بهمراه خواهد داشت که از قبیل نزدیکتر شدن به خدا و اهل بیت(ع)، انس با قرآن، آرامش، افزایش علم و... می باشد. با قرآن زندگی جان می گیرد و زیباتر می شود، آرامش واقعی بوجود می آورد بدون قرآن آدمی متحرک است که به روح نیاز دارد چرا که یاد خدا تاثیر بسزایی در روان آدمی دارد و دل در پرتو آن آرام می گیرد. امید است همانگونه که شما همسنگران محترم از این کلاس معنوی و کلام نورانی حق تعالی، حظ و بهره می برید دوستان و آشنایان خود را هم به این مجموعه قرآنی(مجموعه ملی شمس) دعوت کنید تا آنان نیز سهیم شوند. من الله توفیق

مهدی
سلیمانی
49 ساله
لیسانس روانشناسی
از اراک

بنام خدا با عرض سلام و خداقوت خدمت بانیان تشکیل کلاس تفسیر و عوامل عصر ظهور حضور در چنین کلاس هایی باعث افزایش سطح آگاهی و بینش افراد نسبت به مسائل دینی و سیاسی می‌شود همانطور که بنده نیز این تغییر را احساس کردم دستاوردهایی که بنده با آنها روبرو شده ام انس با قرآن، تلاش برای تاثیر در اطرافیان با رفتار شایسته، تلاش برای اقامه نماز در اول وقت و مهمتر از آن با جماعت، تلاش برای ایجاد تغییر در بهبود رذائل اخلاقی، و در آخر امیدوارم که همه بتوانیم از تاثیرات اینچنین مجالس بهره کافی و وافی را ببریم

خانم
باباخانی
54 ساله
دیپلم
از استان مرکزی ، شهر اراک

در زندگی هرکدام از ما لحظه‌ای می‌رسد که باید راه درست را بشناسیم و روشن‌تر ببینیم. برای من، این نقطه عطف در کلاس‌های تفسیر قرآن و شرح نهج‌البلاغه رقم خورد؛ جایی که نگاه تازه‌ای به دین و سبک زندگی پیدا کردم و دستاوردهای مهمی به دست آوردم. در کلاس تفسیر فهمیدم که قرآن فقط برای تلاوت نیست، بلکه برای زیستن است. آیات قرآن وقتی معنا و اثر واقعی پیدا می‌کنند که وارد عمل روزمره ما شوند. با نهج‌البلاغه نیز ارتباطی تازه پیدا کردم. سخنان امیرالمؤمنین(ع) را دیگر صرفاً متنی تاریخی ندیدم، بلکه چراغی برای زندگی امروز یافتم. در مباحث سیره پیامبر(ص) دریافتم که حتی در جزئی‌ترین رفتارها می‌توان به ایشان نزدیک شد و روش زندگی‌شان را الگو قرار داد؛ هرچند میزان بهره‌گیری از این سیره به تلاش و اراده خود ما وابسته است. پس از آن، مطالعه رساله حقوق امام سجاد(ع) مرا متوجه این حقیقت کرد که انسان وظایف و مسئولیت‌های فراوانی در برابر خدا، خانواده و جامعه دارد. از برکات دیگر این جلسات، آشنایی با خانواده‌ها و دوستان قرآنی بود؛ تجربه‌ای ارزشمند که در شهری مانند اراک، با کمبود چنین محافلی، معنای بیشتری پیدا می‌کند. این جمع‌ها فراتر از آموزش، راه درست زیستن در مسائل روزمره را نشان می‌دهند. اما مهم‌ترین دستاورد برای من، شکل‌گیری حدود چهل تکلیف روزانه بود؛ وظایفی کوچک اما مداوم، برگرفته از قرآن و سیره اهل‌بیت(ع)، که به‌تدریج وارد عمل شدند و به عادت‌های پایدار تبدیل گشتند. همین تکالیف سبک زندگی‌ام را تغییر دادند و کمک کردند انسان منظم‌تر و آگاه‌تری باشم. در پایان باید بگویم این کلاس‌ها به من یادآور شدند که دین تنها برای یاد گرفتن نیست، بلکه برای زیستن است؛ و بهره‌مندی از آن به اندازه تلاش و عمل خود ما بستگی دارد. در انتها لازم می‌دانم از استاد گرانقدر، دکتر خاتمی‌نژاد که با تلاش و دلسوزی فراوان این جلسات را برپا کردند، و همچنین از همراه ارزشمند ایشان، خانم قاسمی، صمیمانه قدردانی کنم. بدون شک زحمات این دو بزرگوار نقش مهمی در ثمربخشی این کلاس‌ها و ایجاد فضایی صمیمی و پرثمر داشته است.

سید مهدی
خاتمی نژاد
46 ساله
کارشناسی عمران
از اراک

یک از روشهای تربیتی مؤثر روش الگویی است . الگوها در رفتار و منش تربیت شونده نقش بسزایی دارند . قرآن کریم نیز با ارائه تصویری از الگوهای مثبت و ترسیم چهره ها و جریانات منفی و ارائه پیشنهادها و دستورهای عالی اخلاقی و رفتاری سعی در تربیت انسان ها داشته و با انذار و بشارت در مواقف مختلف انسان را نسبت به شرایط فعلی زندگی و راه دراز آخرت و سختی ها و گرفتاری های آن آگاه می کند . شرکت در جلسات تفسیر قرآن مجموعه ملی شمس با قدمتی 14 ساله که همراه با کلام گهربار امیرالمؤمنین علی علیه السلام و سایر معارف اهلبیت مانند سیره نبوی ، رساله حقوق سید الساجدین علیه السلام ، سبک زندگی و ... می باشد در شناساندن هر چه بهتر الگوهای رفتاری در جهت تربیت انسان و شناخت راه درست زندگی نقش بسزایی داشته و دارد . شرکت مستمر و مداوم در این کلاس با ارائه نکات تفسیری از اهلبیت و سایر بزرگان و دانشمندان این عرصه در جوی دوستانه و صمیمی ، در فتنه های عضر حاضر به مرور منجر به بصیرت افزایی و پیدا کردن بینش و اصلاح رفتارها و ذهنیت های ما می گردد . ان شاء الله

خانم
پویامنش
40 ساله
کارشناسی حوزوی
از اراک

باسلام و احترام حضور در کلاس تفسیر باعث انس بیشتر با قرآن و از همه مهمتر توفیق حضور در مسجد و بودن در کنار دوستانی قرآنی و معتقد که سبب آرامش در زندگی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه ملی شمس در فضای مجازی