موسسه قرآنی عصر ظهور اراک

موسسه فرهنگی قرآن و عترت عصر ظهور اراک

حضور جهادی در فضای مجازی

دیدگاه ها یا سوالات


پرسش ها و پاسخ های کلاس طرح آیه های فراموش شده

جلسه 108 - سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 191 - 1396/12/11

با سلام و احترام خدمت همه ی دوستانی که خواننده هستند
شما بهتر است در این جلساتی که برگذار می کنید، کاری نکنید که باعث ناراحتی امام زمان شود، به نام امام و ایات فراموش شده و بعد به کام ...
انشاالله که خدا همه ی ما را اصلاح کنه و راه درست را بهمون نشون بده
اگر هم که راه درست را میشناسیم و کج میریم خودش جوری نشونمون بده که نتیجش چیه تا باعث ناراحتی خدا، خلق خدا و امام زمانمون نشیم.


 ساعت و تاریخ: 1396/12/14 17:53:15

پاسخ:  با سلام بفرمایید چه کاری در کلاس باعث ناراحتی امام زمان عج الله شده بود؟!!
 ساعت و تاریخ: 1396/12/23 14:32:26


پاسخ دهید!

جلسه 78 - سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 26 - 1396/04/09


باسلام، در آیه ۷۸ سوره نساء می فرماید: ((ان تصبهم حسنه یقولوا هذه من عند الله و ان تصبهم سیئه یقولوا هذه من عندک قل کل من عند الله)) و در آیه ۷۹ سوره نساء که در کلاس تفسیر مطرح شد می فرماید: ((ما اصابک من حسنه فمن الله و ما اصابک من سیئه فمن نفسک)) این دو آیه را چگونه می توان در کنار هم تحلیل کرد؟ بلاخره بدی که به ما می رسد از جانب خودمان است یا خدا؟


 ساعت و تاریخ: 1396/04/11 21:54:59
پاسخ دهید!

جلسه 78 - سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 26 - 1396/04/09

سلام علیکم
خداوند خیر مطلق می باشد و این قانون جهان است که هر کار خوب و بدی آثاری داشته باشه. شاید بشه اینطور گفت که چون به خواست خداوند این قانون در دنیا حاکمه و خداوند حاکم مطلقه و از طرفی تمام نعمت ها هم از جانب خداونده که در اختیار ما قرار داره، به هر حال همه این موارد زیر نظر خداوند قرار داره.
در کل به نظرم این آیات هم یه جور آیات متشابه حساب می شن که شاید بشه گفت یکی از آیات محکمی که میشه در این مورد بهش استناد کرد این باشه: و ما تشاءون الا ان یشاء الله، ،،سوره مبارکه دهر، آیه سی،، ما در عین اختیار در قبضه فرمان خداوند هستیم.



 ساعت و تاریخ: 1396/04/12 23:34:15
پاسخ دهید!

جلسه 74 - سوره مبارکه آل عمران، آیات شریفه 10 و 11 - 1396/03/12

به نام خدا
با سلام
در کلاس مطرح شد که خواجه ربیع فردی بود که جز زهاد تاریخ به شمار می رفت و آنقدر مراقب اعمال خود بوده که حتی حرفهایی را که در طول روز می زده است یادداشت می کرده و هر روز آنها را بررسی می کرده یعنی اینقدر مراقبت داشته ولی با این حال زمانی که حضرت علی (ع) از وی برای شرکت در جنگ دعوت کرد او نپذیرفت و خواست برای مرزداری به منطقه ای دور برود.حال با این اوصافی که نقل شد فایده اینهمه مراقبه چی بود که یک فرد عابد و زاهد سر بزنگاه نتوانست راه را از چاه تشخیص دهد و امام خود را یاری نکرد؟


 ساعت و تاریخ: 1396/03/14 10:43:29

پاسخ:  سلام علیکم، شاید توجیه برای خود داشته، شاید بی بصیرتی، شاید به موقع نتوانسته موضع خود را مشخص کند. خدا داند.
 ساعت و تاریخ: 1396/03/14 22:58:41


پاسخ:  سلام علیکم
مراقبه ای که خواجه ربیع داشت شاید یک اعمال ظاهری بود که تنها به نماز و روزه خود و دیگر عبادات و سجاده اش دل خوش است. ام با کمی دقت در همین عبادات ظاهری هم می توانست این طور بدنام نشود.
پیشنهاد میکنم سری به کتاب فتح خون شهید آوینی بزنید. در صفحه چهارده این کتاب آمده:
"عجب تمثیلی است این كه علی مولود كعبه است ... یعنی باطن قبله را در امام پیداكن ! اما ظاهرگرایان از كعبه نیز تنها سنگهایش را می پرستند . تمامیت دین به امامت است ، اما امام تنها مانده و فرزندان امیه از كرسی خلافت انسان كامل تختی برای پادشاهی خود ساخته اند ."
خوب است که ما هم کمی مراقبت داشته باشیم اما نه از جنس خواجه ربیع از جنس مراقبات آن صحابی که حتی وقتی خود و خانوده اش گرسنه بودند علی فروشی نکرد
التماس دعا
 ساعت و تاریخ: 1396/03/15 01:21:02


پاسخ:  باسلام.عبادت وزهدی که بامعرفت امام همراه نباشدنتیجه ای بهترازاین نخواهدداد.اینطور که به ما یاد دادند: انسان ازسجاده نشینی به جایی نمیرسد،این که من فقط گوشه ای رااختیارکنم وبه اصطلاح فقط به فکراعمال شخصی خودباشم وبه جامعه وپیرامون و شرایط روزخود و از اون بالاتر به فرمان امامم، کاری نداشته باشم معرفت و زهدنیست!!! زهد تکرار عبادات ظاهری نیست! !
هوشیاری درهر وقتی مهم است که چه موقع چه کاری صحیح است و چه موقع باید به عملی پرداخت!
 ساعت و تاریخ: 1396/03/15 14:39:47


پاسخ دهید!

جلسه 73 - سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 7 - 1396/03/05

آیا میشود در قنوت علاوه بر ذکر مربوطه به زبان فارسی هم دعا کرد؟


 ساعت و تاریخ: 1396/03/05 19:39:31

پاسخ:  باسلام. خیر فقط در قنوت نمازهای مستحبی مجاز به دعاکردن به زبان فارسی هستید.درنمازهای واجب دعاهای عربی بایدگفته شود.پیشنهاد بنده دعاهایی است که درخود قرآن آورده شده است وبسیارهم زیبا هستندمثل آیه آخرسوره مبارکه بقره
 ساعت و تاریخ: 1396/03/06 12:59:56


پاسخ:  سلام علیکم. لطفا مدیرمحترم موسسه هم نهایتا پاسخ سوالات رو بفرمایند ویک جمع بندی نهایی انجام بدهند تا درستی پاسخها رو نهایتا همه قران مطلع شوند.باتشکر اجرکم عندا...
 ساعت و تاریخ: 1396/03/09 12:38:08


پاسخ دهید!

جلسه 73 - سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 7 - 1396/03/05

با سلام، بعضی از جوان ها به بهانه اینکه اوضاع جامعه خوب نیست و با توجه به عملکرد بعضی مسئولین، به این نتیجه می رسند که شعائر دین مانند نماز و روزه را کنار بگذارند، چگونه میتوان این افراد را پاسخ گفت که متقاعد شوند؟ با توجه به اینکه قبلا نماز می خواندند و روزه می گرفتند.


 ساعت و تاریخ: 1396/03/05 22:11:51

پاسخ:  به نام خدا
با سلام
به نظرم باید ابتدا از این افراد پرسید : آیا کتاب خدا قرآن را قبول دارند یا خیر؟ اگر قبول دارند که خوب در این کتاب امر به نماز و روزه شده است پس حرفی باقی نمی ماند بنده باید تسلیم باشد .و بعد هم مسئولان که پیامبر یا امام نیستند که خطا نکنند و برای ما الگو باشند.و سوم اینکه تاریخ مدام در حال تکرار شدن است و این اوضاع و احوال مسئولین و... همیشه در طول تاریخ بوده است زمان امام حسن (ع) و... بهتر است مطالعه ای در تاریخ داشته باشد.نکته دیگر اینکه همیشه افراد صالح و درستکار بدلیل خلوص نیت و... پشت پرده هستند و نامی از آنها و یا کار آنها دیده نمی شود اما افراد ریا کار و... در جامعه به دلیل اهداف دنیایی و... مطرح و معروفند چرا ما همیشه افعال انسان های بد را دستاویزی برای فرار از دین قرار می دهیم چرا از افراد خوب الگو نمی گیریم .یعنی ماآدم خوبی سراغ نداریم؟
 ساعت و تاریخ: 1396/03/06 00:10:05


پاسخ دهید!

جلسه 72 - سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 7 - 1396/02/29

به نام خدا
با سلام
اینکه می گویند قرآن کتابی است که همه انسان ها چه مرد و چه زن ،چه پیر و چه جوان،چه بی سواد و چه باسواد می توانند از آن بهره ببرند و برای همه نور است .آیا به دلیل وجود همین آیات متشابه است که هر انسانی به اندازه درک و فهم خودش از آن استفاده می کند؟به نظرم واقعا حیرت آور است که خدا با یک ادبیات و یک کتاب با انواع و اقسام آدم ها صحبت می کنه و...


 ساعت و تاریخ: 1396/02/30 12:11:32
پاسخ دهید!

جلسه 72 - سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 7 - 1396/02/29

با سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان
به نظر حقیر اگر دوره کلاس ها نیز قید شود دسترسی آسانتری به مطالب صورت خواهد پذیرفت.


 ساعت و تاریخ: 1396/03/04 12:43:55

پاسخ:  سلام علیکم بزرگوار
کلاس طرح آیه های فراموش شده به صورت شماره جلسه ثبت شده است.در نمایش پرسش و پاسخ ها شماره جلسه را قید خواهیم کرد. ان شاءالله
 ساعت و تاریخ: 1396/03/05 21:47:41


پاسخ دهید!

جلسه 70 - سوره مبارکه آل عمران، آیات شریفه 5 و 6 - 1396/02/15

به نام خدا
با سلام
با توجه به مطالبی که در کلاس مطرح شد که افرادی در دوران نوجوانی و جوانی با ایمان بودند و قرآن و اهل بیت را قبول داشتند اما در سنین کهولت و پیری دیگر اعتقادی به این مسائل ندارنداین سوال برایم پیش آمد که مگر نمی گویند اگر بنده یک قدم به سوی خدا بردارد خداوند ده قدم به سمت او می آید و یا اینکه هرکسی بخواهد، خدا او را هدایت می کند و راه را نشانش می دهد.پس چطور پس از چندین سال تلاش در راه حق و توسل به خدا و ائمه، او را رها کرده و منحرف می شوند؟


 ساعت و تاریخ: 1396/02/16 11:48:24

پاسخ:  به نام خدا
سلام علیکم
به نظر بنده یکی از دلایل می تواند معاشرت با دوستانی باشد که اعتقادی چندانی به مذهب و قرآن و اهل بیت علیهم السلام نداشتند و تحت تاثیر دوستان، خودش راه زندگی را عوض کرده باشد پس در این صورت عاقبت کار مشخص است که در میانسالی یا پیری در کجای راه قرار دارد.
 ساعت و تاریخ: 1396/02/16 19:36:01


پاسخ:  بنام خدا
سلام علیکم
برای جواب این سوال میتوان گفت فرد مورد نظر در نوجوانی و جوانی که ایمان قوی داشته،با برداشتن یک قدم به سمت خدا،خداوند ده قدم به سمت او رفته است ولی این فقط برای زمانیست که این یک قدم صورت بگیرد.پس برای این فرد در سنین کهولت و پیری که اعتقادش را از دست داده چنین توقعی نباید داشت.
 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 11:51:50


پاسخ:  به نام خدا
سلام علیکم
به نظر من ایمان و اعتقادی که پشتوانه علمی و یقینی نداشته باشد بالاخره روزی از بین خواهد رفت یا حداقل کمرنگ خواهد شد البته شاید این سوال پیش بیاید پس چرا بعضی از پزشکان ما که از درجه علمی بالایی برخوردار هستند از نظر اعتقادی ضعیف هستند ؟ علمی که من از آن حرف میزنم علم شناخت خداوند ، هدف از آفرینش همه موجودات ، علم به معاد و خیلی از علوم دیگر که با نپرداختن به این علوم کم کم از ایمان انسان کاسته می شود و معمولا نتایج خوبی هم در بر ندارد.
 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 13:01:37


پاسخ:  سلام.
به نظر منم چون این افراد یقین نداشتن به راهشون و از نظر عقلی و منطقی درک نکردن هدفشون رو این مشکل پیش میاد که درسنین پیری سست میشن.هدف زندگی باید دقیق تعریف بشه.
البته دوستان و اطرافیان و اتصا به یک محفل یا مسجد خوب هم میتونه موثر باشه.
 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 15:02:58


پاسخ:  سلام و تشکر از همه دوستانی که جوابیه گذاشتند اما چه کسی می تونه ادعا کنه که علم و یقین داره ؟به نظر بنده هیچکدام از ما علم و یقینی که از اون صحبت شده را نداریم و همه با شک و تردید و لنگ لنگان تو این مسیر حرکت می کنیم به امید شایدها و اگرها.اگر خدا بخواهد،اگر خدا ببخشد،اگر خدا لطف کند،اگه حبط نشه،اگه ریا نشه و هزاران اما و اگر دیگه.اما در جواب دوستی که گفته در جوانی ایمان قوی داشته و... فکر نمی کنید مراقبه و دینداری در جوانی خیلی سخت تر و با ارزش تر است از دینداری در پیری.نتیجه این همه مراقبه در جوانی کجا رفته؟مگر گناه کردن باعث سلب توفیق نمیشه ؟ خب باید مراقبه هم باعث توفیق روز افزون بشه دوست خوب هم جزء یکی از همین توفیق ها حساب میشه ...
 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 21:42:41


پاسخ:  سلام.چنین فردی شایدظاهرا،اعمال کلی واصلی رو درست انجام میداده، واعتقادظاهری،هم داشته. ولی ،به گناه کوچک اهمیت نمیداده وانجام میداده،همین گناهان کوچک،کم کم وبصورت خزنده،باعث شده که درپیری،اعتقادی به دین نداشته باشه،واز بس تدریجی وکم کم اتفاق افتاده،که خودش هم متوجه نشده، چه بلایی سرش اومده. باتشکر وخسته نباشید خدمت همه دوستان
 ساعت و تاریخ: 1396/02/18 11:33:26


پاسخ:  بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم. من فکر می کنم که اون اعتقاد و ایمانی که شما فکر می کنید شخص در دوره نوجوانی و جوانی داشته چند تا حالت براش پیش میاد:
الف آیا اون ایمان واقعی بوده یا خیر؟
ب آیا همون قضیه ریختن ثواب ها توی سبد یا یک ظرف سوراخه؟
ج شخص برای محفوظ بودن ایمانش از گزند آفت ها تلاشی کرده یا نه؟
خداوند در آیه آخر سوره عنکبوت می فرمایند: کسانی که برای به دست آوردن خشنودی ما با جان و دل کوشیدند، بی تردید آنان را به راه های خود راهنمایی می کنیم.
و همه می دونیم که: ان وعد الله حق، پس صد درصد گیر کار جای دیگه ایه.
یه مسئله دیگه اینه که: طبق آیه صدوچهار سوره کهف زیانکارترین مردم از جهت عمل، کسانی هستند که کوششان در زندگی دنیا به هدر رفته، در حالی که خود می پندارند، خوب عمل می کنند.
و در آخر هرکس بتونه خوبی هاشو با خودش ببره سعادتمنده.
و در جواب دوستی که آخرین مطلب روز هفدهم رو ارسال کردن: من با نطر شما موافقم که مراقبه هم باعث توفیق روزافزون میشه ولی بعضی از ما آدم ها چه بلایی سر خودمون میاریم که خدایی که با یک آیه یا اتفاق، یکسری هارو که همه راجع بهشون بارها شنیدیم، هدایت می کنه؛ ما رو به حال خودمون رها می کنه؟ چی میشه که شمری که تو جنگ صفین تا مرز شهادت میره، تبدیل می شه به شقی ترین آدم ها...
پس احتمالا یا همون قضیه آیه صدوچهار سوره کهف اتفاق افتاده و یا بلاهایی مثل عجب و تکبر و... گریبانگیر ما آدم ها میشه که: هفتاد سال عبادت، یک شب به باد میره.
اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا

 ساعت و تاریخ: 1396/02/18 17:19:25


پاسخ:  سلام علیکم
هرچیزی را اگر بخواهید از آن برای مدت زمان زیادی ازش بهره وری کنید، مسلما در نگهداری آن بیشتر تلاش می کنید، مراقبت می کنید، مواظب هستید به نحو احسنت در نگهداریش بکوشید، کسانی بودند که در جوانی انسان خوبی بودند ولی در پیری نه، اینجا سخن از ثبات قدم به میان می آید، حربه های شیطان بسیار کاری است، آرام آرام شما را از مسیر منحرف می کند، زمانی که دست از دست خدا و اهل بیت بیرون کشیدی، این خود فرد است که گم میشود، نه خدا و اهل بیت. همان طور امیر مومنان علیه السلام فرمودند: دلها در گذر زمان زنگار میبندد، آنها را صیقل دهید، ای بسا خداوند بارها او را از خطوات شیطان رانده، ولی باز در دامش گرفتار آمده و مسیر رو اشتباه رفته، مسیر اشتباه به مقصد نخواهد رسید.

والسلام
 ساعت و تاریخ: 1396/02/19 12:36:40


پاسخ دهید!

جلسه 70 - سوره مبارکه آل عمران، آیات شریفه 5 و 6 - 1396/02/15

دیدگاه : افق روشن در راستای تعلیم و تربیت فکری و دینی در این موسسه، بنده را بر آن داشت تا افکاری که در ذهن خود می پروراندم و امید به عملی کردن آن را نداشتم محقق به اجرا گردد. زیرا کسانی هستند که دغدغه های فرهنگی دارند و جایی برای پرورش و اجرای این ایده ها نداشته و یا اینکه کمتر دارند .
با امید به خداوند تعالی و تمسک به ائمه علیهما سلام امید وارم جذب جوانان بیش از بیش بیشتر شود تا روشنگری های ممکن در راستای فرهنگ دینی و غذای روح آنان در چنین موسسه ای فراهم شود .
لذا بنده حقیر بر تشکیل گروه تبلیغات بر اساس نه فقط گروه خاص بلکه خودجوش و همگانی در موسسه صورت پذیرد .
سوال : آیا ممکن است از طریق موسسه کار گروهی تشکیل شود برای تبلیغ و تفهیم کارکرد موسسه در روستاهای اطراف و مساجد در سطح شهر ؟

با تشکر مسعودی


 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 09:38:54

پاسخ:  بنظرم فکر خوبی. اما باید افراد انتخاب شده افرادی باشند که از نظر عقیدتی قابل اعتماد باشند.

 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 11:51:31


پاسخ:  فکر خوبیه ولی من فکر میکنم تو خود موسسه هنوز کارهای زیادی روی زمین مانده و اولویت بالاتری داره نسبت به تبلیغ در مساجد یا روستاها ، فقط جذب کردن مهم نیست تربیت این نیروهای جذب شده و تبدیل کردن هر کدام از آنها به یک مبلغ کارآزموده واجب تر است. البته این نظر شخصی من هست و در حسن نیت شما شکی نیست ، خدای نکرده سوء تفاهم پیش نیاد.
 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 13:10:22


پاسخ:  سلام علیکم.برای روستاها فکر نمیکنم خیلی جواب بده چون مسافت زیاد هست برای رفت و امد به حسینیه.اما برای مساجد خوبه.البته نوع تبلیغ هم خیلی مهمه
 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 14:58:12


پاسخ:  به نظرم جذب فقط حضور فیزیکی در حسینیه نباید باشد. در حال حاضر، موسسه سایت و کانال تلگرامی دارد با فایل های صوتی بسیار از کلاس تفسیر که می تواند برای جذب مجازی افراد در کشور استفاده کرد.
 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 20:00:20


پاسخ:  سلام بزرگوار
فکروایده شماقابل تحسین است.بامساجدکل شهرموافقم وبه نظرم چه خوبه که همچین موسسه پویایی به کل افرادمعرفی شودفقط بایدکسانی شرکت کنند که قدرت بیان بالا و برخورد زیبنده قرآنی دارند، اتفاقا باشروع ماه مبارک استارت این کار زده شود بسیار مناسب است، وقتی خودمان به بقیه این موسسه وفعالیتهاشو معرفی میکنیم خیلی خوششون میلد و حاضرن از طریق فضای مجازی هم فعالیتها و دست آوردههارو پیگیر بشوند ، منطورم این است که خیلی این نیاز فاحش است ولی باید افراد خبره این مسولیت رو بعهده بگیرند.
 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 22:11:03


پاسخ:  سلام علیکم
به نظرم تبلیع توی روستا به اون صورت جواب نمی ده، باز اگه میشد طی یک اردوی جهادی ای چیزی این اقدام صورت بگیره تاثیر بیشتری خواهد داشت.
برای تبلیغات در سطح شهر هم میشه نه تنها در مساجد، بلکه در هر تجمعی مثل دعای عرفه، نماز جمعه، راهپیمایی و... این کار رو انجام داد.
به نظرم متاسفانه توی تبلیغات خیلی ضعیفیم. حتما لازم نیست که کسی رو با صحبت کردن دعوت کنیم، پخش تراکت هم کارسازه. در ضمن ما از فضای اطراف موسسه هم غافلیم، میشه توی کوچه های اطراف هم تبلیغ کرد.
 ساعت و تاریخ: 1396/02/18 19:20:44


پاسخ دهید!

جلسه 70 - سوره مبارکه آل عمران، آیات شریفه 5 و 6 - 1396/02/15

به نام خدا
سلام علیکم
به نظر بنده تلاش برای دین خدا بی وقفه باید باشد، ولحظه ای حسابرسی از خود فراموش نشود ، درغیر اینصورت نتیجه سال ها عبادت می شود برصیصای عابد. همچنین نباید دین داری تبدیل به ابزار شود ،چرا که نتیجه اش می شود دین زدگی.


 ساعت و تاریخ: 1396/02/17 20:20:34
پاسخ دهید!

جلسه 62 - سوره مبارکه بقره، آیه شریفه 271 - 1395/12/13

به نام خدا
با سلام
در یکی از تلنگرها با نام "ازاین شیشه کاری ساخته نیست" بیان شد که موعظه و سخنرانی برای مردم به صورت حضوری و زنده تاثیر گذار تر است از شنیدن سخنرانی و...از تلویزیون.من فکر میکنم که کمک و صدقه و...هم همینطور است و من خودم شخصا وقتی به فردی کمک می کنم یک حس خوب و خوشی به من دست می دهد اما وقتی کمکی را از طریق کارت به کارت کردن انجام میدم این حس خوب وجود نداره .آیا این ریا حساب می شود و من اخلاص ندارم ؟


 ساعت و تاریخ: 1396/02/24 21:29:05
پاسخ دهید!