موسسه قرآنی عصر ظهور اراک

موسسه فرهنگی قرآن و عترت عصر ظهور اراک

حضور جهادی در فضای مجازی

ثبت نام در گروه پژوهش


ثبت نام در گروه پژوهش

ضرورت پژوهش


ضرورت پژوهش

تحقیق و پژوهش مایه حیات علم است و در سایه آن مباحث علمی گسترش یافته و پر شاخ و برگ می شوند. تحقیق، علم و آگاهی را پر دامنه و گسترده می سازد و بدون آن رکود و حتی مرگ علمی پدید می آید. چه بسیارند اصول و قوانین و حتی نظریاتی که در سایه پژوهش روشن می گردند و یا با دفع حشو و زوائد و دقت های پژوهشی ارزش و مرتبتی جدید پیدا می کنند. بر همین اساس است که رهبر فرزانه می فرماید: «ای کاش از اوّل انقلاب، یک صد نفر از قبیل شماها پیدا می شد که نه به جنگ کار داشتند و نه به دولت، می رفتند می نشستند و این مسائل را برای نظام اسلامی تحقیق می کردند»

هشدار مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نفوذ فرهنگ ویرانگر غرب در امر تحقیقات هشدار می دهد و می فرماید: « ... انسان گاهی در زمینه های تحقیقات در گوشه و کنار که بعضی ها دچار خطاهایی می شوند؛ من می بینم منشأ اغلب این خطاها این است که در یک مسئله به جای این که حجیّت کتاب و سنت و پیش فرض حقانیت نظام اسلامی را در نظر بگیرند و وارد میدان تحقیق بشوند، پیش فرض تفکرات رایج غرب را در نظر می گیرند»

قدم بر بال ملائک

چه صبح روشنی است آن صبح که به امید دانستن و شناختن چشم بگشایی و در دیار علم قدمی برداری. وقتی به جستجوی گوهر علم قدم می زنی گام هایت را آهسته بر زمین بگذار. این بالهای ملائک است که زیر گام های با صلابت تو بر زمین گسترده است و این صدا، صدای گرم ملائک است که از خدا برای تو طلب بخشش می کند. گام هایت را آهسته بر زمین بگذار، امّا با صلابت و اطمینان قدم بردار که این راه، راه بهشت است. خدا در پایان تو را به بهشت فرا می خواند. آری، راه بهشت خدا از دیار علم می گذرد.

پژوهش های انجام شده


فقط به خاطر عملکرد مذهبی ها از دین و دین داری بیزارم.

انسانهای ریاکار و به ظاهر دینداری وجود دارند، که اعمال غیر اخلاقی، غیر معقول و خلاف شرع انجام می دهند و خود را دیندار می نامند و مردم عادی، آنها را با خدا و دین یکی می دانند. این افراد در همه جا و در میان همه قشرها وجود دارند. در مساجد، مناصب دولتی، کوچه و بازار. باید به این نکته توجه داشت که انسان غیرمعصوم ممکن الخطاست و نمی تواند معیار دینداری قرار گیرد، همان طور که شمر، روزی کنار امام علیg بود و روزی مقابل امام حسینg قرار گرفت. اسلام دین کاملی است و اشکالی در آن راه ندارد. اگر افراد متدین و مذهبی عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهند، مشکل، خود افراد هستند نه دین.
حضرت علی gمی فرمایند: همانا حق به شخصیتها شناخته نمی شود، «خود حق را بشناس تا پیروان آن را بشناسی» و همچنین فرمودند: «همانا دین خدا با موقعیت اشخاص شناخته نمی شود بلکه با معیار و نشانه حق شناخته می شود، پس حق را بشناس تا اهلش را بشناسی».


موضع امام علیg در برابر کشورگشایی خلفای سه¬گانه چه بود؟ آیا ایشان و امام حسنg و امام حسینg در این فتوحات شرکت داشتند؟

پس از وفات پیامبرs، مشکلات بسیاری بر دین نوپای اسلام هجوم آورد که غفلت از آن ها می توانست اساس اسلام و جامعه اسلامی را با خطر مواجه سازد. حضرت علی gدر این برهه حساس تاریخی، بیشتر در تلاش بود تا وظیفه الهی و انسانی خود را در قالب مشاوره و همکاری های گوناگون فکری برای حفظ دین و ثبات جامعه اسلامی، به انجام رساند. ایشان نمی توانست در برابر معضلات عمده ای که دامن گیر اسلام و امت اسلامی شده و بقا و حیات مسلمانان و دین تازه را به خطر انداخته بود، بی تفاوت بماند آن هم به بهانه این که حقشان را غصب کرده اند.


آیا ایرانیان به زور شمشیر و جنگ با اعراب مسلمان شدند؟

غلبه اسلام، غلبه عدالت خواهی و پرهیزکاری بر ستمگری و تبه کاری بود. عامل اصلی پیروزی اسلام، مردم عرب نبودند، بلکه توده های محروم و تشنه حقیقت و عدالت خود آن سرزمین ها بودند که در پرتو یک اندیشه آسمانی بر قدرت های اهریمنی حاکم بر اجتماعات خود شوریدند.


چرا امام حسین g در زمان معاویه قیام نکرد؟

معاویه، پس از نبرد با دودمان عصمت و طهارت ، خلافت را به غنیمت گرفت و آن را غصب کرد. او در ابتدا خود را امیرمؤمنان و جانشین رسول خدا s می خواند؛ لیکن اندک اندک، خلافت را به سلطنت و پادشاهی مبدّل کرد. سالار شهیدان بیست سال، شاهد اسارت دین الهی در دست امویان بود؛ ولی مجالی برای قیام نمی یافت. معاویه، سیاستمداری زیرک و حیله گر بود و اگر امام حسین g در برابر او به پا می خاست، معاویه او را مانند حضرت امام علیg و امام حسنg در شهر خودش به شهادت می رساند؛ آنگاه خود با پوشیدن جامه ماتم، مردم را می فریفت...


در آیه 102 سوره ی نحل آمده است که: «قرآن توسط روح القدس بر پیامبر نازل شده است»،حال آنکه در آیه ی 97 سوره ی بقره میخوانیم: «قرآن توسط جبرئیل نازل شده است» در نهایت مشخص نیست که قرآن توسطی چه کسی نازل شده است؟

قرآن کریم از» جبرئیل « با عناوین مختلفی یاد کرده است: روح، روح القدس و روح الامین که به آیات یاده شده در این زمینه، اشاره می کنیم...


شهادت امام حسین g عمل اختیاری بود یا مقدّر شده بود؟

قبل از پاسخ، ابتدا لازم است معنای قضا و قدر را بیان کنیم. قَدَر یعنی اندازه و اندازه گیری و تعیین حدّ و حدود چیزی. تقدیر در اصطلاح به این معناست که خداوند برای هر چیزی اندازه ای قرار داده و آن را بر اساس اندازه گیری و محاسبه و سنجش قرار داده است. قضا یعنی حکم و حتمیت. در نظام آفرینش ، موجودات از چندین راه ممکن است به وجود بیایند، مثلاً اگر به خانة شما از چند کوچه راه باشد، ورود به آن جا از چند راه ممکن است. حال اگر از میان چندین راه ممکن، علل و اسباب یکی از آن ها فراهم شد و تنها همان تحقق یافت ، این مرحله را قضا می نامند. خداوند برای هر موجودی، اسباب هایی قرار داده که هستی و ویژگی های موجود بستگی به آن علت ها دارد. هر چه در جهان پدید می آید، بدون رابطه با قبل و بعد و فقط اتفاقی و بی حساب نیست. کارهای بشر از روی تصادف و اتفاق سر نمی زند، بلکه نخست چیزی را تصور می کند، سپس به آن می اندیشد و پس از آن که فایدة واقعی یا پنداری آن را پذیرفت، آن را انجام می دهد...


آيا در فقه اهل سنت، فتوايي براي کشتن شيعيان وجود دارد؟ در وهابيت چطور؟ آيا اساساً براي اين که اگر هفت شيعه را بکشند به بهشت مي‌روند فتوایی در دست دارند؟

اشاره: ابتدا بايد چه در عرصه‌ مباحث اعتقادي و نظري و چه در عرصه‌ فقه و احکام، بين «وهابيت» و «اهل سنّت» تفکيک قايل شد، چرا که وهابيت اصلاً يک مذهب نيست، بلکه يک فرقه، يک حزب يا بهتر بگوييم يک تشکيلاتي است که توسط انگليس و فراماسونها، به سرکردگي محمد بن عبدالوهاب بن سليمان نجدي (1206ه.ق – 1115ه.ق) پايه‌گذاري شد....


چرا حضرت علي g زنان را ناقص العقل خوانده اند؟

در بخشي از خطبه 80 نهج البلاغه ميخوانيم: «معاشر النّاس، إنّ النّساء نواقصُ الاْيمان، نواقصُ الْحُظُوظ، نواقصُ الْعُقُول. فأمّا نُقْصانُ إيمانهنّ فقُعُودُهُنّ عن الصّلاة والصّيام في أيّام حيْضهنّ، وأمّا نُقْصانُ عُقُولهنّ فشهادةُ امْرأتيْن منْهُنّ كشهادة الرّجُل الْواحد، وأمّا نُقْصانُ حُظُوظهنّ فمواريثُهُنّ على الاْنْصاف منْ مواريث الرّجال.» (پس از جنگ جمل و فرونشاندن شورش بصره در سال 36 هجرى ماه جمادى الثّانى در مسجد شهر بصره فرمود:) اى مردم همانا زنان در مقايسه با مردان، در ايمان و بهره‏ورى از اموال و عقل متفاوتند، اما تفاوت ايمان بانوان، بر كنار بودن از نماز و روزه در ايّام عادت حيض آنان است، و اما تفاوت عقلشان با مردان بدان جهت كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است، و علّت تفاوت در بهره ورى از اموال آن كه ارث بانوان نصف ارث مردان است.»...


خداوند متعال ، موجودات شر را برای چه آفریده است؟

اين براي آن است که مردم، ادب شوند و استقامت يابند. اين بلاها هميشه ادامه ندارد بلکه آنگاه که مردم نااميد مي شوند، برطرف مي گردند. وقوع آنها براي مردم، درس عبرت و موعظه و رفتن و برداشتن آنها نيز رحمت و لطف الهي است.