موسسه قرآنی عصر ظهور اراک

موسسه فرهنگی قرآن و عترت عصر ظهور اراک

حضور جهادی در فضای مجازی

درسنامه قرآن و حديث(قدیم)


چکیده طرح

طرح آیه های فراموش شده با محوریت تفسیر قرآن، از 23 تیرماه سال 1391 آغاز و به فضل الهی با استقبال علاقمندان به نکات تفسیری، تاکنون ادامه یافته است. این طرح که در گذر زمان، دستخوش تغییراتی اندک شده، در حال حاضر در سه بخش زیر ارائه می گردد:

  1. نکات برگزیده تفسیری از ابتدای قرآن کریم (تفسیر ترتیبی)
  2. در سایه سار سخن معصومین(ع)(بیان روايات اخلاقی و تربیتی)
  3. تلنگرهای عصر ظهوری (مباحث آخرالزمان و مهدویت، پاسخ به شبهات، دفاع مقدس و...)

بايگانی درسنامه قرآن و حديث(قدیم)


سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 96
عمر طولانى، مهم نيست، «قرب به خداوند» و «بركت عمر» و «نجات از آتش» ارزش دارد. يهوديان دروغگو از يك سو بهشت را مخصوص خود مى‏دانند و از سوى ديگر مى‏خواهند هميشه در دنيا زنده بمانند! یهود به دلیل خوی نژادپرستی و خود برتر بینی، آیین حضرت موسی(ع) را در میان خود محصور کرده و تبلیغ دین نمی کنند.
سوره مبارکه بقره ؛ آیات شریفه 94 و 95
خداوند متعال، بر اعمال ستمگران آگاهى دارد و بدون شك كارهاى زشت آنان را كيفر خواهد داد. ترس از مرگ، در واقع ترس از كيفر كارهاى خود ماست... از مشاهده آنچه پیش فرستاده ایم می ترسیم! نترسيدن از مرگ، نشانه‏ صدق و يقين است. وقتى مرگ از راه مى‏رسد شوخى‏ها، تعارفات و خيالات مى‏گريزند.
سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 93
انجام احکام و دستورات الهي نيازمند قدرت، جديت و عشق است و با شوخي و تشريفات، سازگاري ندارد. ايمان مورد ادعاي بني اسرائيل ممزوج با کشتن انبيا، گوساله پرستي و تمسخر و فراموش کردن پيمان هاي الهي است! نقش رهبران متنفذ الهي در ميان جامعه براي جلوگيري از انحراف مردم، بي بديل و غير قابل انکار است.
سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 91
چون يهوديان زمان پيامبر(ص) به رفتار نياكان خود راضى بودند، خداوند نسبت قتل انبيا(ع) را به آنان داده است. تفاوت کتب آسمانی، تنها در جزئیات مربوط به فروع دین، یعنی در شریعت و منهاج است و نه در اصول و کلیات. دروغگو، رسواست. اگر یهود، به انبيايى كه از بنى اسرائيل است ايمان داشتند پس چرا آن همه پيامبر (همانند حضرت يحيى(ع) و زكريا(ع) را كه از بنى اسرائيل بودند) به شهادت رساندند؟!
سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 90
بدترين معاملات آن است كه انسان «هستى» خود را بدهد و «غضب الهى» را بخرد. امیرالمؤمنین علی(ع) : براى وجود شما قيمتى جز بهشت نيست، خود را به غير آن نفروشيد. نارضايتى انسان، تأثيرى در الطاف حكيمانه خداوند ندارد. خدا بهتر مى‏داند كه رسالت خود را به عهده چه كسى بگذارد.
سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 89
الف) به هر استقبالى نبايد تكيه كرد. يهوديان، سالها در انتظار پيامبر(ص) در مدينه زندگی کردند ولى در عمل، كفر ورزيدند. ب) شناخت حقّ و علم به آن، كافى نيست. چه بسا افرادى كه حقّ را فهميدند، ولى به خاطر لجاجت كافر شدند. ج)اقسام لعنت الهی : دورى از رحمت واسعه (در حق كافر) ؛ دورى از مقام و درجه رفيع (کاذبین).
سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 88
علت اينكه خداوند بر دل هاى مخالفان، پوشش و پرده قرار داده، روی گردانى آنها از آيات الهى است كه سبب اين سلب توفيق شده است. خدا بعضى از دلها را دربسته و سربسته و بعضى را باز و گشاده نيافريده است، بلكه اين مردمانند كه با كفر يا ايمان خود در برابر راهنمايي هاى تازه، بستگى و بازى قلب پيدا مى‏كنند. مقدّمات بدبختى، به دست خود انسان است. اگر گروهى مورد لعنت و قهر الهى قرار مى‏گيرند، به خاطر كفر و لجاجت خودشان است.
سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 87
«هوی پرستی»، انسان را تا «پیامبرکُشی» پیش می برد. سنت خداوند، تداوم وجود «رهبر آسمانی» در میان مردم است. «نژادپرستى» صاحب آن را به بستگى و جمود فكرى و از آنجا به ارتجاع مى‏كشاند.
سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 86
چون قوم يهود مخالفت و دشمنى كردند با پيمبران و اولياء الهى، دوستى كه بتواند شفيع آنان گردد و آنها را يارى نمايد و كمك آنها باشد، ندارند. عذاب دنيا دور شدن از هدايت الاهى و پيشرفت و رستگارى حاصل از اين هدايت است. تمام آياتى كه مى‏فرمايد: انسان دنيا را خريد و آخرت را فروخت، دليل اين هستند كه انسان مجبور نيست، بلکه اختیار دارد.
سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 85
خداوند از كارهاى آدمی غافل نيست و هر عملى از وی سر بزند خداوند مطابق آن با انسان رفتار خواهد كرد و خدا در كمين ستمگران است. هشدار مى دهد كه چگونه افرادى بخشى از ،» التقاط « خطر دين را مى پذيرند و قسمت ديگر آن را رها مى كنند. كفر به بعضى از آيات، در واقع كفر به تمام احكام است و به همين جهت، جزاى كسانى كه به قسمتى از آيات عمل نكنند، خوارى دنيا و عذاب قيامت خواهد بود.
سوره مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 84
براى اطمينان از انجام كارهاى مهم، «سفارش» و «فرمان»، كافى نيست، «ميثاق و عهد» لازم است. هركس به كار شخصى يا قومى مربوط به زمان‏هاى گذشته يا آينده راضى باشد، شريك در آن قلمداد مى‏شود. جنگ های پیامبران و مردان الهی با مخالفین، نوعاً جنبه دفاعى داشته و گاهى هم براى سركوبى زورمندانى صورت گرفته كه سدّ راه سعادت بشر بوده‏اند و از نشر احكام آسمانى و بيدارى انسانها جلوگيرى مى‏كردند.
مبارکه بقره ؛ آیه شریفه 83
اصول همه‏ اديان يكى است. چون همه‏ اين ميثاق‏ها، در اسلام نيز هست. احسان به والدين بايد شخصاً صورت گيرد، نه با واسطه. حرف «ب» در «بِالْوالِدَيْنِ» به معناى مباشرت شخصى است. ترك كردن واجبات، به اين بهانه كه كسى از فرزندان حضرت یعقوب(ع)است، يا اين كه پدرانش از پيامبران يا از مقرّبان درگاه خدا بوده‏ اند، جايز نيست.